Hej på er!

En del av er kanske undrar hur ett ordningsprojekt går till och vad min roll är i det. I det här blogginlägget kan ni läsa om mitt ordningsarbete, i ett senare inlägg berättar jag om Inredningsprojektet.

Då en kund tagit kontakt, kommer vi överens om ett första möte. Under mötet går vi igenom hemmet (eller utrymmet som arbetet gäller), tittar in i skåp, lådor och förråd och diskuterar det praktiska i vardagen. Vi talar om förvaring och vilka slags saker och föremål det finns i alla gömmor. Jag ger tips och idéer om projektet, och berättar om mitt arbete. Ifall kunden vill och är redo, bokar vi in arbetsdagarna i slutet av träffen.

Oftast lönar det sej att börja projektet genom att gå igenom de innersta förråden och skåpen för att lösgöra plats i dem och göra det praktiskt. Ett annat viktigt tips är att samla allt från samma kategori (t.ex. Julprydnader) på samma ställe för att få en helhetsbild av mängden.

Allt arbete görs tillsammans. Kunden bestämmer vad hen vill ge bort/sälja/slänga och jag är den drivande kraften. För endel är det en svår process att avstå från sina saker. Under arbetet reflekterar många över sitt liv och hem, och berättar om föremålen. Jag motiverar och ifrågasätter. Eftersom jag har lätt för humor och att göra arbetet positivt, blir samarbetet oftast bara roligt. Det är något många varit förvånade över efteråt – hur roligt projektet är och hur mycket man får skratta!

Man måste komma ihåg att ordningsarbetet också är tungt både mentalt och fysiskt. Max antal arbetstimmar per dag är 6. Vi lyfter saker, packar och viker, sitter på golvet, klättrar på stegar, bär saker, flyttar möbler, böjer oss upp och ner och hit och dit. Viktigast är att följa kundens takt och ork, men jag är effektiv och snabb i arbetet.

Mitt arbete ser olika ut alla dagar och alla kunder är olika. Åldern har varierat mellan 6-92,  härliga personer som av olika orsaker behövt hjälp.  Att se deras glada ansikten efter en arbetsdag är bästa feedbacken, och det är inte sällan några tårar faller av lättnad. För det mesta arbetar jag flera dagar hos samma kund och endel är återkommande, jag träffar dem ett par gånger i året för att upprätthålla ordningen.

Ta kontakt ifall du varken hinner, orkar eller vet hur du ska komma igång när föremålen börjar styra och störa ditt liv. Jag kan garantera att resultatet ger dej struktur, energi & lättnad och tid för roligare göromål än att ordna saker.

Ha en bra fortsatt novembervecka, Susie.

Share →